tisdag 14 juni 2011

Författare? Vem? Jag?


Om någon hade sagt till mig när jag var 20 år att jag en dag skulle skriva en bok, en bok som till och med skulle bli publicerad och gå att köpa i en helt vanlig bokhandel, så hade jag inte skakat på huvudet och svarat att "Någon" var helt ute och cyklade och att visst gillar jag att skriva men... böcker? Så bra skriver jag inte. Nej, istället hade jag förmodligen nickat lite försiktigt instämmande och för mitt inre satt mitt namn på bokryggen av en lovsjungen novellsamling eller kanske till och med en bästsäljande roman. Eller varför inte en spännande barn- eller ungdomsbok? Hade denne "Någon" fortsatt med att säga att boken skulle vara en reseskildring så hade jag kanske sett lite tveksam ut; åtminstone till att börja med. Snart nog hade jag börjat drömma om resor till exotiska länder och spännande miljöer. Men hade denne "Någon" sagt att reseskildringen skulle handla om ett helt vanligt svenskt landskap så hade jag raskt förpassat "Någon" till de förvirrades skara. Kuska Sverige runt fanns inte på kartan - då. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?

För så blev det. Boken heter "Halländska Gårdsbutiker och Kaféer" och jag är mäkta stolt över den.


De vackra fotografierna är tagna av en mycket talangfull fotograf som heter Ann-Charlotte Fägerlind. Kolla gärna in hennes blogg! Den läckra formgivningen står en kreativ herre vid namn Jonas Lindblad för.

Den lovsjungna novellsamlingen eller spännande ungdomsboken då? Vad hände med dem? Jodå, de kommer någon gång... när de är redo... hoppas jag.

Välkomna till min blogg!

4 kommentarer: