fredag 27 april 2012

Trollsagan

Fick ett mail med ett par frågor. Om mitt barnboksmanus. Vad det handlar om egentligen. Hur fick jag idén. Visst kan jag svara på det.

I korthet handlar det om en liten flicka som blir vän med ett troll - mitt i vår moderna värld. Men det handlar också om vårt behov av sagor. För sagorna ger oss mycket som vi annars skulle gå miste om. Som vi behöver. Jag berättar gärna mer om det någon annan gång. I ett annat inlägg. Om någon vill höra.

Idén kom till mig en tidig morgon när jag befann mig i det där stadiet mitt emellan sömn och vakenhet. Hon bara studsade fram för min inre syn, det där lilla trollet. Jag såg henne så tydligt. Kanske hade jag drömt om henne och hon var den del av drömmen som levde sig kvar. Jag vet inte. Jag vet bara att där, mitt framför min inre syn, tog berättelsen sin form. Det var trollflickan, som fick namnet T, som berättad den för mig medan jag satt framför datorn och skrev. Resultatet blev en saga om henne och hennes vän M, deras vänskap och äventyr som de upplever.

Ibland kommer sagorna och berättelserna när vi är som mest mottagliga för dem - i drömmarna. Men vi måste vara öppna för dem.



Jag har ändrat i etiketterna och från och med nu kallar jag den här boken för Trollsagan.

Tidigare inlägg om Trollsagan:

Barnboksmanus
Splittrad
Frukosttankar
Om att låta någon läsa det man skrivit

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar