söndag 9 september 2012

Beroende av godo

Jag erkänner: Jag är beroende av böcker som handlar om skrivande i någon form.  Om du frågar mig hur många böcker på det temat som står i min bokhylla, ligger på mitt nattduksbord, inskjutna under sängen, i sekretären, på hyllan i köket...  ja, praktiskt taget överallt, skulle jag svara: Don't know. Don't care. Deal with it! Om sanningen ska fram så kan jag nog aldrig få för många. Aldrig. Med emfas. För skrivarböcker är en nödvändighet för mig.

Några som står lite extra högt på min önskelista just nu är:


Av Veronica Grönthe


Av Elisabeth Norin 


Av Jenny Diski

Pennvässaren har stått överst på min lista ända sedan jag gick min allra första skrivarkurs för sisådär hundra år sedan. Tre enkla regler är utgiven på samma förlag som mina reseskildringar. Hur kan jag inte vara nyfiken på den? Slutligen Jenny Diski - behöver jag säga mer? Du läser väl hennes underbara artiklar i GP? Hon skriver även en form av skönlitterära reseskildringar som inte liknar några andra. De är också beroendeframkallande. Faktiskt.


Vill ha! Vill ha! VILL HA!

(Hm... undrar om det finns ett 12-stegsprogram för det här beroendet? Någon som vet?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar