onsdag 9 april 2014

En listnörds bekännelser del 2

Eller en kärleksförklaring till den ultimata appen/programvaran för att-göra-listan.

Jag har skrivit om det tidigare och dessförinnan också - mitt beroende av listor. Ända sedan barnsben så har jag varit - och kommer nog alltid att förbli - en listnörd. Så är det bara. Jag varken kan eller vill klara mig utan mina listor. Men vad gör man den där dagen när den gamla vanliga att-göra-listan inte längre räcker till? När alla livets måsten har blivit så många att man inte längre kan behålla kontrollen över dem ens med listans hjälp? När man en dag vaknar upp och inser att livet består av så många olika delar att de inte längre klarar av att samsas under samma tak. Och definitivt inte i samma lista.

Det är då man vänder sig till Things for Mac och iPhone.


När jag för ett par år sedan, efter en tids experimenterande med olika digitala att-göra-listor i iPhonen, hittade en artikel på nätet om Things for Mac så kände jag genast att det här var något jag ville veta mer om. Så jag började surfa runt och leta information om såväl Things som de alternativ som fanns tillgängliga då (Omnifocus, Evernote, Wunderlist m.fl.). Några hade gratisversioner som jag laddade ner och tittade lite närmare på men även om det var bra program så var det ingen av dem som lyckades väcka mitt intresse på samma sätt som Things. 

Things bygger på GTD (Getting Things Done)-metoden som går ut på att man bryter ner varje större att-göra-uppgift i mindre delar och skriver ner dem indelat i grupper eller områden. Genom att göra detta är man sedan fri att fokusera på att göra själva uppgifterna snarare än att lägga kraft och energi på att komma ihåg och försöka hålla ordning på VAD det är man egentligen ska göra. 

Eftersom det här var något jag redan hade börjat experimentera med på egen hand (och utan att ha en aning om att det fanns program och appar som var uppbyggda på det här sättet) så var upptäckten av Things lite av en revolution för mig. Här fanns alla de funktioner som jag sökte men inget av det där onödiga eller extra som bara tar upp plats och hindrar. Det hade inte bara en snygg design utan var också utvecklat just för Mac. Jag var frälst.

I Things for Mac delar man in sina att-göra-uppgifter i olika områden som man själv bestämmer hur de ska se ut. Varje större uppgift inom ett område kallas för projekt och bryts ner i mindre uppgifter som ska gå snabbt och lätt att göra. 

Jag har delat in mina projekt i sju olika områden:


Inom varje område placerar jag sedan varje uppgift jag har att göra, antingen som ett större projekt eller som en enkel uppgift om det är något som är snabbt avklarat. Det finns också en inbox där alla nya uppgifter samlas i väntan på att sorteras in. Så här kan det se ut när jag har projekten öppnade:


Utöver de här grundläggande funktionerna finns det många andra bra sätt att använda Things på:
  • Jag kan tidsinställa ett projekt eller en uppgift.
  • Jag kan föra in återkommande uppgifter som ska klaras av regelbundet.
  • Jag kan tagga uppgifter och projekt så att de lätt går att sortera och hitta.
  • Jag kan synka med såväl iPhonen som iCal via iCloud.
  • Jag kan skriva in anteckningar vid en uppgift.
  • Jag kan söka efter uppgifter med Spotlight.

Den absolut bästa funktionen för mig är att jag kan synka mina "listor" i Things for Mac med iPhonen. Sitter jag på jobbet och kommer på att jag måste beställa de där namnlapparna till barnens kläder (som jag ska göra idag till exempel) så knappar jag bara in det i iPhonen och direkt när jag drar igång Macbooken när jag kommer hem har jag det på min att-göra-lista rakt framför mig. 

Efter ett par års användning av Things kan jag säga att det är ett program och en app som funkar klockrent för mina behov. Så fort något dyker upp som behöver göras men som inte kan avklaras direkt så skriver jag in det i antingen datorn eller iPhonen, beroende på vad jag har närmast till hands. Är det något som behöver vara gjort till en viss dag eller tid så lägger jag in en tidsinställning och får en påminnelse i god tid. På det här viset slipper jag både att gå runt och hålla alla måsten i huvudet och att krångla med olika listor, digitalt eller i pappersform. Istället har jag alla kom-ihåg samlade på ett och samma ställe och kan lita på att de dyker upp på min dagliga lista när det är dags. Som ett resultat har mycket av den stressen jag bar runt på innan och som orsakades av oron för att glömma något viktigt försvunnit. Visst kan jag fortfarande glömma bort saker men då beror det vanligtvis på att jag slarvat och inte skrivit upp det i Things. 

Things for Mac är utvecklat av Culture Code som belönades med Apple Design Award 2009. Varken programmet eller appen är helt gratis men jag hade tur och köpte båda när de hade ett erbjudande för ett par år sedan. Och jag har aldrig ångrat det.

3 kommentarer:

  1. Denna appen ska jag ladda ner! Jag är en stor stor listnörd!! Helt sjukt fixerad vid mina "to do listor" ..tack för tipset!! Kram

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska göra. Jag har haft den i ett par år nu och är helt beroende. Den finns i App Store men jag tror det är något billigare att köpa den direkt via Culture Code. Jag köpte den därifrån när jag av en slump såga att de hade en 24-timmars drive. Finns gratisversion att testa också tror jag. :-) Kram

    SvaraRadera
  3. http://www.lavaforlag.se/blogg/att-gora/

    SvaraRadera